pondělí 4. července 2016

Cesta do Santiago de Compostela

Krásný den,
dnes vám povím o naší letošní dovolené, která byla zároveň poutí ve Španělsku. Pokud chcete získat dekret poutníka, musíte splnit dvě z následujících podmínek:
  • ujít 100km pěšky nebo
  • ujet 200km na kole
  • každý den získat dvě razítka do poutnické průkazky zvané Credencial
První část cesty zvaná Camino primitivo
Takto nazvaná cesta není příliš frekventovaná a vřele ji doporučuji všem milovníkům přírody, klidu a samoty. Celé dny kráčíte, občas potkáte vesničku, často potkáte krávy a psy. Jste šťastní, pokud jednou za den potkáte hospodu, ve které se dá najíst. Ani jednou se nám nepodařilo najít obchod.

Druhá část cesty zvaná Camino Frances
Tak tady rozhodně nejste nikdy sami. Většinou jdete v procesí poutníků a neustále odpovídáte na jejich pozdrav: "Buen camino" či "Buenos dias" (španělštináři prominou případnou chybu :-))
Nicméně jste stále v krásné přírodě. Civilizace je četnější a denně potkáte několik stravovacích zařízení i obchodů. A pokud jste gurmáni jako my, všude si něco dáte a navzdory stovce kilometrů v nohách zvládnete přibrat přes břicho.

Cestu vytyčují ukazatelé s mušlí a občas i počtem km zbývajících do cíle. Stejná mušle zdobí i batohy poutníků.


Pár postřehů:

Plíseň a smrad
Už jsem viděla plíseň na zdi a oknech, také jsem se setkala s plísní na závěsu ve sprchovém koutě. Ale plíseň na roličce toaletního papíru??? 

Pokud jdete celý den s batohem v uzavřené obuvi a nad hlavou vám svítí slunce a večer se zujete, asi nemusím popisovat, co ucítíte. Jenže teď si představte, že se na jedné ubytovně odpoledne zuje deset, dvacet nebo i třicet poutníků....
Samozřejmě, že se všichni vysprchují, ale boty umýt nemůžete. Chytré ubytovny mají speciální místnost, kam umístíte svou obuv a rychle prchnete.

Věk poutníka
Průměrný věk poutníka odhaduju na 55 let. Zatímco my mladí jsme šli pouhých 100km, starší poutníci chodí běžně 500km. Nejvíce depresivní je, když vás za den předběhne třicet důchodů a zmizí v dáli. Já chci mít taky takovou fyzičku!

Kamenné odpočivadlo v Galicii


Španělština
Před poutí jsem znala španělsky asi tři slova. Naivně jsem se spolehla na svou angličtinu. Chyba lávky! Ve Španělsku se nikdo angličtinou nezabývá, musíte se domluvit místním jazykem a hotovo. Proto radím všem, kteří mají namířeno na španělský venkov, aby si napsali na papír pár slovíček a frází.



Víno a pivo
Víno je výborné a lehké (bohužel se dá pít ve velkém množství)
Pivo je trochu bez chuti a běžná míra v hospodě je 0,25l. Ještě méně než naše malé pivo

Kamení
V Galicii je zřejmě spousta kamení, protože se z něj staví úplně všechno. Všude vidíte nejen kamenné domy, ale i stoly, lavičky, fontánky a ploty kolem domů a polí. 

Lehký předkrm k poutnickému menu


Výbava
Při týdenním pochoďáku si uvědomíte obrovský význam věcí jako je volba ponožek, utažení tkaniček bot i batohu. Malá chyba se umí velmi vymstít. Mít puchýř a před sebou 70km není žádný med.

Relax
Strašně moc se mi líbilo kráčet celé dny přírodou. Byly to chvíle duševního odpočinku a ponoření se do sebe. Konečně jsem měla možnost trávit čas sama se sebou a utřídit si myšlenky. A také sama sebe lépe poznat v náročných situacích.

Pračka za 3€ nebo moderní valcha zdarma :-)


Zkouška
Pokud si na cestu vezmete partnera, váš vztah projde zatěžkávací zkouškou. Nejenže jste nonstop spolu a hrozí ponorková nemoc, ale musíte spolu také ledacos řešit a dohodnout se nejen na společném tempu a počtu km za den. (Obstáli jsme na jedničku)

Lidl a North Blanc
Největší chybou byly tyto dvě značky. Bunda z Lidlu se tváří jako funkční, ale vůbec nepropouští pot směrem ven. Zato je těžká v batohu. Už nikdy více.
North Blanc je podstatně vyšší cenová kategorie než Lidl, ale také neobstál. Měla jsem dvě věci této značky a obě zklamaly. Kalhoty se roztrhly vedle švu (opravdu nic jsem s nimi neprováděla) a v botech se začala samovolně posunovat vložka, takže jsem nakonec šla v treckových sandálech. 

V Santiagu jsme ochutnali churos. Nic moc, stačí jednou za život.

Bylo to krásné, poetické a úžasné. Rozhodně jsme nešli naposled.

29 komentářů:

  1. Páni tak o této pouti slyším poprvé ačkoliv se to zdá jako skvělá zkušenost, já bych do toho nešla, asi jsem moc zhýčkaná:D, nebo líná, nebo nevím jak to nazvat. Každopádně článek mě zaujal, ráda se dozvídám o nových místech/ věcech a podobně. Moc pekně napsané.:)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem taky spíše líný člověk, ale tato zkušenost mě hodně lákala a jsem šťastná, že jsem ji konečně zažila

      Vymazat
  2. Naozaj zaujímavý článok. Ja by som do toho určite taktiež nešla :D

    OdpovědětVymazat
  3. Wikiro to je vážně zajímavé, neznám nikoho, kdo by něco takového podnikl, máš můj obdiv :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Třeba se na příští pouti potkáme :-)

      Vymazat
  4. Jsem moc ráda, že jsi přežila ♥ ...a máš můj obrovský obdiv. Škoda těch "chybiček" ala oblečení... ale těmi se člověk učí a příští cesta už bude určitě perfektní :)

    Zrzavá katastrofa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Příště si vezmu obyčejné osvědčené věci a bude to ještě větší pohoda

      Vymazat
  5. Jé, to se mi tak krásně četlo ♥ Jsem ráda, že se Ti cesta líbila a obstáli jste s partnerem na jedničku

    OdpovědětVymazat
  6. To muselo byť kráásne, a tou prírodou tak dlho kráčať musí byť úžasne a odychnutie tela i mysle od všetkého. Hlavne že ste to zvládli spolu. španielčina sa mi hrozne páči a niekedy by som tam rada išla, som rada že tam angličtinu nepoužívajú lebo ju ani neviem:))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bylo to krásné. Španělština mě taky docela láká a myslím si, že by mi to šlo, protože se učím francouzsky a to je ke španělštině jen krůček :-)

      Vymazat
  7. Klobouk dolů před důchodci, kteří ujdou 500 km. Dnešní pětašedesátníci jsou často rádi, že se dobelhají do obchodu. Určitě to musel být krásný a zajímavý zážitek. :)
    By Corra


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně to jsme si taky říkali. Však to taky nebyli naši důchodci. Ty jsme tam vůbec nepotkali :-)

      Vymazat
  8. Na tento článek jsem se moc těšila! Krásně se četl, fakt zajímavé a celkem mě to zaujalo. Je super, že jste to s partnerem zvládli :)

    Oligodermie | Vitamínový peeling

    OdpovědětVymazat
  9. Skvělé, že jste to zvládli! Potkala jsem za život pár nadšenců, co místo navštívili (vykonali pouť alespoň z části) a pak jsem poznala jeden pár, který to ušel ze Šumavy až na místo. Spali většinu času pod širákem, neb měli se sebou domácí mazlíčky. Bláznivé, ale když povídali zážitky, viděla jsem i nějaké fotky , tak to bylo mocné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to klobouk dolů za mazlíčky. Vůbec si něco takového neumím představit. Stejně tak jsme se divili, když jsme potkali dva páry s kočárem! Za absolvování pochodu s dítětem bych jim dala medaili. Vyjít na pouť z dommova se doporučuje a na důchod bychom to rádi zkusili. Chce to mít hodně času

      Vymazat
  10. love these photos.

    awesome post !



    Please feel free to visit my blog and if you like we can follow each other :) what do you think ?

    NEW Post - 3D Nail art tutorial


    Facebook |Bloglovin |♥Instagram | Lookbook |Google✚


    Stay Gold

    OdpovědětVymazat
  11. Díky, že ses s námi podělila o hezké zážitky! Na takovou cestu si s nynější fyzičkou netroufnu, chystám se spíše válet a méně stresovat. Koukám, že jste to s přítelem zvládli bravurně...:-) Co se týče funkčního oblečení, tak doporučuji Adidas! Vědí, jak na to, aby oblečení opravdu odvádělo pot. Plíseň na toaletním papíru bych opravdu nečekala, ale je to docela nechutné! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip, s Adidasem zatím nemám zkušenost, na další cestu po něm mrknu. Co se týče plísně, naštěstí jsem měla svůj toaleták a dezinfekci a s ní jsem myla, co se dalo :-)

      Vymazat
  12. Jak už jsme psala minule, Máš můj obdiv, že jste do toho šli a že jste to zvládli:) S těmi aktivními důchodci to máme stejně. Ať jdu kamkoliv, vždycky mě předběhnout :D

    Bude víc fotek?:)

    Jinak já ochutnala churos v Barceloně. Když jsme si koupili první u nějakého stánku tak bylo fakt výborné, ale když jsme šli pak do jedné " cukrárny" na doporučení holek z A cup of style, tak to se to ani nedalo jíst. Z té jejich chemické čokolády mi stojí chloupky hrůzu ještě teď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tady je zakopaný pes! Určitě jsme koupili špatné churos, protože jinak není možný, aby tahle slavná věc byla tak divná.
      Víc fotek bohužel nebude. Spíše jsme si užívali než fotili

      Vymazat
  13. Tímhle článkem jsi mě naprosto dostala a nikdy by mě nenapadlo, že na podobný článek na nějakém blogu narazím. O této cestě tajně toužím od té doby, co jsem si přečetla od Paula Coelha jeho Poutníka - Mágův deník. Jen zatím nepřišel ten okamžik, že bych si řekla, že jdu. Každopádně jsem ráda, že jste s přítelem obstáli a cesta splnila vaše očekávání :)

    Beauty News | Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tahle kniha byla prvním impulsem k Pouti. Pak jsem narazila na další knihy a lidi a věděla, že tohle je přesně pro mě :-)

      Vymazat
  14. Wau, zaujímavý člábok, ale ja by som sa asi nedala nahovoriť. :)

    OdpovědětVymazat
  15. Tak tohle muselo byt super, videla jsem super fotoreportaz na National Geographicu prave z tyhle cesty...musi to byt zazitek!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše krásné komentáře.